0702-511941 lotta@colf.se
Välj en sida

Orio årsredovisningar

Årsredovisningen för nyköpingsbaserade Orio är en av många årsredovisningar jag medverkat i under senare år.

Företaget – som måhända är mer känt under sitt tidigare namn, Saab Automobile Parts – har i 70 år servat motorbranschen, såväl i Sverige som globalt, med reservdelar och affärslösningar.

Projektledning står Susanne Berner på Byrån i Tranås för.

Smakprov

Vid sidan av handeln med reservdelar för bilar får Orio allt större gehör för sina 3PL-tjänster. Det är ämnet för denna artikel i årsredovisningen för 2015.

Vid Orios moderna, högautomatiserade logistikcenter lagerhålls 92 500 artiklar på en yta om 69 000 kvadratmeter. Vi har kapacitet att dagligen hantera upp till 30 000 orderrader samt leverera ut gods motsvarande ett femtiotal lastbilar från Nyköping till mottagare i hela världen.

Orio Logistics

Rustat för satsning på tredjepartslogistik

 

Under 2016 har Orio rustat ordentligt för en framtid inom tredjepartslogistik (TPL). Under hösten fattade styrelsen beslut om att göra en rejäl omstart på den strategiska logistiksatsningen. Målsättningen är att mer än dubbla verksamheten till 2020. 

–Logistiksatsningen fick på grund av organisatoriska förändringar stå tillbaka i början av 2016, men sista halvåret har vi tagit ett samlat grepp för att skapa tillväxt inom logistikområdet, säger Jonas Nilson, Head of Operations på Orio AB och den person i Orios koncernledning som har fått det övergripande ansvaret för affärsområdet Logistics.

–Under hösten har vi utvecklat en affärsplan, allokerat resurser och förankrat planerna i styrelsen. Vi har också identifierat målgrupper, lagt en plan på hur dessa ska bearbetas, rekryterat en affärsutvecklare med stark förankring och stort nätverk i logistikbranschen, och dessutom jobbat hårt med själva säljarbetet.

Finmaskigt distributionsnät uppbyggt globalt
Grunden för satsningen är Orios erfarenhet av att hantera logistikflöden åt kunder med mycket höga krav på snabbhet, flexibilitet och kvalitet, exempelvis verksamheter vars bilar inte får stå stilla eller verkstadskunder som står med nedmonterade bilar. Här finns också en gedigen export- och importerfarenhet, som ger Orio en god grund att stå på när det gäller global distribution och global service.

Strategiskt läge borgar för snabb och effektiv distribution
Orios moderna logistikcentrum strax utanför Nyköping är navet i verksamheten. Anläggningens kapacitet och lokalisering – med anslutning till E4, Oxelösunds hamn, Skavsta flygplats och stambanan, och nära Stockholm och Mälardalen – gör det lätt att snabbt expediera ordrar, oavsett transportslag, och få de beställda varorna på rätt väg. Logistikcentret är automatiserat och har avancerade säkerhetslösningar och faciliteter för att hantera farligt gods och returer. Ett perfekt centrallager för en svensk eller nordisk logistik- och varuförsörjning enligt Jonas Nilson.

Erfarenhet av att hantera stora transaktionsmängder med tuffa ledtider
–Vi är stolta över vårt moderna logistikcentrum och alla resurser vi kan erbjuda. Härifrån har vi i 70 år hanterat dagliga leveranser till och från över 60 länder. Vi har ett välutvecklat säkerhetssystem och är certifierade som ’känd avsändare’ av internationellt flyggods.

Medarbetarnas kompetens samt flexibla och kundnära arbetssätt är en viktig framgångsfaktor. Flexibilitet och service, korta ledtider, kvalitet och snabb distribution är självklarheter i en verksamhet som är utvecklad för att hantera fordonsindustrins rigorösa krav. Det är just denna förmåga, uppbyggd under sju årtionden, som nu erbjuds till fler branscher.

Strategiskt fokus på krävande reservdelshantering och e-handel
Primär målgrupp är företag med ett avancerat logistik- och supply chain-tänkande. En aktör inom bilbranschen som sedan flera år samarbetar med Orio kring sin regionala logistik i Norden är ett typexempel. Men det kan lika gärna handla om maskintillverkare, som precis som fordonsindustrin har en omfattande reservdelshantering och krav på snabb distribution. Det senaste stora tillskottet på kundfronten, Ebersprächer, stämmer väl in på den bilden.

Orio har tack vare egen e-handel med reservdelar gedigen kunskap och förståelse för dynamiken och förutsättningarna för en effektiv logistik för e-handel. Detta i kombination med egen IT-organisation gör företaget till en attraktiv logistikpartner för e-handelsföretag under uppbyggnad.

–En styrka är att vi, utöver inlagring, plock, pack och utlastning, kan erbjuda ett antal tjänster som kundsupport, tullhantering, transporter, materialplanering, returhantering och även montering. Sammantaget betyder det att vi verkligen kan ta ansvar hela vägen, säger Jonas Nilson.

Effektiva flöden
Ett exempel på en kund utanför fordonssektorn är Lidl som valt Orio som logistikpartner för hantering av sitt non-food-sortiment, alltså varor som textilier, kläder, husgeråd och skor. Lidl är starkt flödesorienterat och verksamheten präglas av ett långt drivet logistiktänk med genomtänkta och standardiserade processer.

–Effektiv logistik är otroligt viktigt för att vi ska kunna erbjuda varor till hög kvalitet till en låg kostnad.

Vi fokuserar på alla delar i försörjningskedjan – inköp, varuförsörjning, lager, transport, butik och återvinning.  Ett genomtänkt helhetsflöde, utan fördyrande mellanhänder, säger Carl Ceder, logistikchef på Lidl Sverige.

–Tillsammans med Orio lyckades vi utveckla en effektiv, flexibel och innovativ lösning som passade oss perfekt. Eftersom Orio har linjebilar som dagligen kör mellan Nyköping och Arlanda så blir distributionen kostnadseffektiv. Men ännu viktigare var Orios flexibla och kundtill-vända attityd. De har hela tiden ansträngt sig för att vara innovativa och anpassa och skräddarsy sina lösningar till våra standarder och processer, säger Carl Ceder.

Egen personal bättre än inhyrd
Till skillnad från flera av de stora aktörerna i logistikbranschen bygger Orio sin verksamhet kring egen anställd personal, en personalstyrka som dessutom har lång och gedigen erfarenhet av lagerproduktion. Enligt Jonas Nilson är det en konkurrensfördel som är svår att kopiera och som ger Orios kunder ett verkligt unikt värde.

–Många som outsourcar sin logistik blir besvikna. Det är svårt att få samma engagemang och servicekänsla med enbart inhyrd personal. Det är en utbredd uppfattning i logistikkretsar. Jag vet, för jag har jobbat som upphandlare och konsult, säger Jonas Nilson.

Ett föredöme i effektivitet
– I Nyköping finns en genuin stolthet i att göra färdigt ordern på en dag, detta i en bransch där det annars är vanligt att tänka ”i övermorgon”. Vi hanterar 8000 orderrader om dagen. Och vi gör det med väldigt tuffa deadlines, mycket kommer in och ska ut samma dag.

Oberoende på transportsidan bidrar till bra flöden
Oberoendet gentemot transportörer är en annan viktig framgångsfaktor.

–Stora aktörer har stora incitament att köra sina egna transportflottor. I de fall de säger sig vara ”oberoende” i transport och distribution tar de rejält betalt. Det driver upp kostnaderna.

–Vi har ingen egen flotta utan upphandlar alla trans-porter och har tack vare vår duktiga leveransavdelning en mycket stark förmåga att hitta transportlösningar med både hög effektivitet och hög servicenivå. Ett normalläge är att leverera en order som kommer in på seneftermiddagen redan under natten.

–Vi är kostnadseffektiva, håller en bra servicenivå, och är miljömässigt gångbara bl a med krav på senaste motorteknik.

Ständig rörelse
Utöver lokaliseringen och de fysiska resurserna satsar Orio på att utveckla och förbättra sina tjänster och marknadserbjudanden. Det görs genom en kontinuerlig utveckling av kompetens, metoder, processer, kraftfulla IT-lösningar och olika tilläggstjänster.

–Det går inte att stå still. Vi måste vara i ständig rörelse och vara lyhörda för kundernas behov nya tjänster och lösningar. Ett bra exempel är vår branschledande webbportal för e-handel med reservdelar. Genom portalen bedriver vi i praktiken en mycket omfattande e-handel med allt vad det innebär av styckplock, enstaka order, korta ledtider, hög leveranskvalitet och returhantering, sammanfattar Jonas Nilson.

[ Av Lotta Fischerström, copywriter ]