0702-511941 lotta@colf.se
Välj en sida

Finansiell information för CTT

Finansiell information är en genre som inte bara kräver branschkunskap utan också förståelse för marknad och aktieägares intressen.

Börsnoterade Nyköpingsföretaget CTT Systems, som utvecklar och tillverkar utrustning för fuktkontroll i flygplan, är en av flera intressanta uppdragsgivare som jag under min tid på Byrån i Tranås följde inifrån – och nu fortsätter att följa på börsen.

Förutom kampanjmaterial och annan marknadskommunikation riktad till stora flygplanstillverkare som Airbus och Boeing samt flygbolag och privata jetägare, hade vi förtroendet att producera bolagets årsredovisningar. Här ett exempel från 2012.

Kanske har det bidragit något litet till att börskursen stiger och företaget får alltmer luft under vingarna.

VIP-marknaden

– flygindustrins formel 1

VIP-marknaden för flygplan är vad formel 1 och rally är för bilindustrin. Det som utvecklas och testas där anammas förr eller senare av de kommersiella flygbolagen. Trendsättarna framför andra är kunderna i Mellanöstern. Det vi gör för dem idag får vi förr eller senare göra på bred front.

CTTs marknadsförings- och försäljningsstrategi bottnar i att i princip allt som utvecklas för privata kunder så småningom landar i kommersiella flygplan: flatbeds, entertainment, moodlights med stjärnhimmel och solljus. Befuktning är inget undantag.

Från kungligheter till första klass
Med vår erfarenhet och kundkrets – speciellt i Mellanöstern, där så gott som alla kungliga familjer använder vårt befuktningssystem Cair™ – har vi en bra ingång på kommersiella flygbolag.

Bolagen i Mellanöstern, med Emirates och Qatar Airways i spetsen, är världsledande på komfort. Deras förstaklasspassagerare är så nära VIP-kunder man kan komma. De vet exakt vad de vill ha: komfort, service, anonymitet, avskildhet. Kort sagt: det bästa.

Det är ett av skälen till att våra system fått så stor genomslagskraft på stora VIP-flygplan.

Från bjässar som 747-8 …
’Kungen av alla VIP-flygplan’, 747-8, är ett målande exempel. Hittills har Boeing sålt åtta flygplan av den modellen, nästan uteslutande till Mellanöstern. Sex av köparna har bestämt sig för befuktning. Samtliga har valt CTTs system framför konkurrenten Liebherr.

-Det är en oerhörd prestigevinst för oss, särskilt som Liebherr har utvecklat och designat luftsystemet för den här flygplanstypen, säger Peter Landquist.

… till små business jets
CTTs nästa framstöt blir mot VIP-marknaden för mindre flygplan, d v s sådana som tar 20-30 passagerare. De viktigaste aktörerna i det segmentet är kanadensiska Bombardier med flygplanstyperna Challenger och Global, amerikarnska Gulfstream och brasilianska Embraer.

 

 

Låter det bra i dina öron?